دانشنامه پژوهش های دستگاههای اجرایی استان خوزستان طی سالهای 1399-1401

  • کد خبر: 7007
  • /
  • ۱۰ شهریور ۱۴۰۳ - 12:49 ب.ظ
  • /
  • اخبار

مقدمه

تمامی جوامع بشری برای نیل به توسعه با چالشهای متعددی مواجهند و نحوه برخورد و چگونگی رفع این مسائل جایگاه آنها را در سطوح توسعه یافتگی مشخص می نماید. لذا انجام پژوهش های نظام مند و مبتنی بر قواعد علمی پیش شرط فرآیند توسعه پایدار کشورها می باشد و بدون انجام تحقیقات علمی دقیق، پیشرفتی رخ نمی دهد و یقیناً مداوم نخواهد بود. بدون انجام پژوهش دانش بشری افزایش نمی یابد و دچار سکون و رکود خواهد شد و حتی اموری مانند توسعه آموزشی نیز از پویایی و نشاط لازم برخوردار نخواهد بود. ایران دارای قابلیت های فراوان از جمله معادن، اقلیم چهار فصل و موقعیت استراتژیک منحصر بفرد و نیروی انسانی فرهیخته است و در مقایسه با کشورهای دیگر می تواند جایگاه بالاتری در شاخص های توسعه به خود اختصاص دهد. بسیاری از صاحب نظران توجه ناکافی به امر پژوهش را دلیل توسعه نیافتگی کشور باوجود ظرفیت های بالقوه می دانند. بخشی از قابلیت های کشور از جمله مخازن عظیم نفت، اراضی حاصلخیز کشاورزی، دسترسی به دریا و مرز و… در استان خوزستان نمود یافته است. علیرغم این قابلیت ها استان خوزستان با چالش های متعدد و پیچیده ای روبرو است که فائق آمدن بر آنها نیازمند شناسایی نظام مند آنها، تعریف پژوهش های کاربردی و واسپاری آن به محققان توانمند و استفاده از یافته های پژوهشی بروز و مناسب است.

در اجرای بندهای (ز) و (هـ) تبصره (9) قانون بودجه سال های 1399 الی 1401کل کشور، یک درصد از اعتبارات هزینه ای دستگاه های اجرایی تابع بودجه هزینه ای استانی متمرکز شده و به تحقیقات مرتبط با مسائل مورد تایید شورای برنامه ریزی و توسعه استان اختصاص می یابد. از خلاء فرآیند پژوهش در کشور، عدم کاربست نتایج آن توسط مدیران است. از این رو مرکز آموزش و پژوهش های توسعه و آینده نگری سازمان مدیریت و برنامه ریزی استان خوزستان اقدام به جمع آوری پژوهش های کاربردی دستگاههای اجرایی تابع بودجه هزینه ای استان تحت عنواندانشنامه پژوهش های دستگاههای اجرایی استان خوزستان طی سالهای 1399-1401 “نموده است.

این مجموعه که به منظور ایجاد یک بانک اطلاعاتی از پژوهش های صورت گرفته در دستگاههای اجرایی استان در سالهای 1401-1399 از محل یک درصد اعتبارات هزینه ای گردآوری شده شامل خلاصه گزارش مدیریتی طرحها به همراه نتایج کاربردی و پیشنهادات مدیریتی می باشد که به جهت فراهم سازی امکان دسترسی مدیران، کارشناسان، پژوهشگران، دانشجویان و علاقه مندان به پژوهش های دستگاههای اجرایی صورت گرفته است تا از یافته های این بانک اطلاعاتی بهره مند شده و در تصمیم گیری های مدیریتی و مطالعات آتی مورد توجه قرار دهند و علاوه بر آن از انجام پژوهش های تکراری که ممکن است در حوزه ی فعالیت های اجرایی دستگاه ها صورت پذیرد جلوگیری شود. لازم به ذکر است این بانک اطلاعاتی از40 پژوهش کاربردی که به اتمام رسیده و در سامانه سمات ملی کد خاتمه دریافت نموده اند تشکیل شده است.

در اینجا از محققان، رابطین پژوهشی دستگاه های اجرایی، دانشگاه ها و موسسات پژوهشی استان و نیز همکاران مرکز آموزش و پژوهش های توسعه و آینده نگری سازمان مدیریت و برنامه ریزی خوزستان  که در تهیه و تنظیم این مجموعه تلاش فراوانی  داشته اند تشکر نموده و از خداوند منان توفیق روز افزون برای آنها آرزومندم.

مهرداد نیکو
رئیس سازمان مدیریت و برنامه ریزی استان خوزستان

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

آخرین نوشته ها

دانلود