جایگاه اقتصادی ، اجتماعی و فرهنگی شهرستان های استان خوزستان طی سال های برنامه ششم توسعه.

  • کد خبر: 6938
  • /
  • ۱۷ مرداد ۱۴۰۳ - 10:51 ب.ظ
  • /
  • اخبار

برنامه ششم توسعه در راستای تحقق سند چشم انداز کشور و همچنین رفع چالش ها و بهره گیری از ظرفیت های کشور تدوین و تصویب گردید و در این راستا عملیات و فعالیت های متنوعی در پهنه سرزمین انجام شد که لازم است به زبان آمار و ارقام تصویری از آن پیش روی مدیران، برنامه ریزان و علاقمندان قرار گیرد. علاوه بر این دستگاه های اجرایی در آستانه اجرای برنامه هفتم توسعه، قرار دارند و بالتبع تحقق اهداف کمی و کیفی را در افق برنامه دنبال می کنند. در این ایام اطلاع از عملکرد برنامه ششم توسعه در مقیاس استان و شهرستان می تواند کارآمدی نظام برنامه ریزی در ارزیابی از عملکرد گذشته و هدف گذاری را ارتقاء دهد. تحقق اهداف مذکور همواره باید با توجه به مولفه های توازن و تعادل دنبال شود و بی توجهی به آن ها علیرغم صرف هزینه ، زمان و منابع فیزیکی و انسانی شکاف های منطقه ای را دامن زده و نارضایتی مردم را در پی دارد. از اینرو سنجش تعادل و توازن منطقه ای در کنار تحقق اهداف توسعه یکی از دغدغه های اصلی برنامه ریزان است.

استان خوزستان به دلیل تنوع اقلیمی، اقتصادی و جغرافیایی و همچنین جایگاه در اقتصاد ملی همواره یکی از کانون های اصلی توسعه کشور بوده است و بخش در خور توجهی از اقدامات توسعه ای کشور در این خطه از کشور بروز و ظهور داشته اند. در این راستا لازم است تغییرات بخش های اقتصادی ، اجتماعی ، زیر بنایی و فرهنگی بر اساس آمار قابل اتکاء، به صورت سری زمانی و بر اساس شاخص های سنجش پذیر و مقایسه پذیر ارائه گردد.

 مجموعه حاضر مشابه نشریه “جایگاه اقتصادی، اجتماعی و فرهنگی استان های کشور” منتشر شده توسط مرکز آمار ایران در سطح شهرستان های استان خوزستان برای سال های برنامه ششم توسعه تهیه شده است. صعوبت گرد آوری و هماهنگ سازی اطلاعات با سطوح استانی و ملی با کوچکتر شدن مقیاس تقسیمات سیاسی از استان به شهرستان ، دو چندان می گردد که بدینوسیله از همکاران معاونت آمار و اطلاعات سازمان ، به ویژه جناب آقای آقایی معاون آمار و اطلاعات و سرکار خانم اعتضادی و سایر عزیزان دست اندر کار نهایت قدردانی را دارم. همچنین از همه دستگاه های اجرایی که در تهیه جداول تنظیمی همکاری و مساعدت داشتند ، تشکر و سپاسگزاری می نمایم. امید است مدیران، برنامه ریزان و علاقمندان به حوزه برنامه ریزی ضمن مطالعه مجلد حاضر، با ارائه نظرات و پیشنهادات سازنده خود ضمن رفع ایرادات احتمالی به غنای آن در ویرایش های بعدی در سال های آتی بیفزایند. 

                       مهرداد نیکو

                      رئیس سازمان

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

آخرین نوشته ها

دانلود