اولین جلسه برش استانی جهش تولید با مشارکت مردم در سال1403برگزار شد.

  • کد خبر: 6896
  • /
  • ۲۰ تیر ۱۴۰۳ - 1:35 ب.ظ
  • /
  • اخبار

به گزارش روابط عمومی سازمان مدیریت وبرنامه ریزی خوزستان:اولین جلسه برش استانی جهش تولید با مشارکت مردم در سال 1403، در محل سالن جلسات سازمان مدیریت و برنامه ریزی استان برگزار شد. جناب آقای دکتر نیکو رئیس سازمان مدیریت و برنامه ریزی ضمن خیرمقدم به حاضرین بیان داشتند شعارهایی که ده سال اخیر رهبری برای سال انتخاب می کنند بصورت مستقیم و غیرمستقیم مرتبط با موضوعات اقتصادی می باشد و در چند سال اخیر مشخصا در شعار سال از کلمه تولید یاد می کنند. امسال شعار سال جهش تولید با مشارکت مردم می باشد. آسیب شناسی که در پایان سال گذشته توسط سازمان برنامه و بودجه در خصوص تحقق شعار سال 1402 انجام شد نشان می دهد علیرغم اقدامات متعددی که دستگاه های اجرایی انجام داده اند ولی بدلیل نبود وحدت رویه و دستورالعمل جهت تحقق شعار سال، امکان گزارش گیری و سنجش درصد تحقق در پایان سال وجود ندارد. بنابراین امسال سازمان برنامه و بودجه کشور با همکاری وزارتخانه ها و دستگاه های اجرایی دستورالعمل تحقق شعار سال را تدوین کرده و به تصویب هیات وزیران رسیده است. تصویب دستورالعمل مذکور سه کارکرد دارد: 1-ایجاد وحدت رویه بین دستگاه های اجرایی، 2- در انتهای سال امکان گزارش گیری و ارزیابی تحقق شعار سال را فراهم می کند، 3-هر دستگاه اجرایی نسبت خود با شعار سال را تعیین می کند.

دستورالعمل مذکور در 16/02/1403 مصوب شد و در استان پس از ابلاغ، سازمان مدیریت و برنامه ریزی شروع به انجام کار کارشناسی کرده است.

آقای دکترنیکو در ادامه افزود این دستورالعمل یکسری ویژگی دارد که در هنگام تدوین برنامه باید به آن دقت شود: نخست  اینکه رشد اقتصادی که از آن به عنوان جهش یاد می شود باید معنادار و با کیفیت باشد (رشدی که که نوسان نداشته باشد و موجب ایجاد اشتغال گردد). دوم هر استان باید طی تقسیم کار ملی و بر مبنای رشد اقتصادی که برای کشور مشخص شده، تعیین نماید که به چه میزان بالاتر و یا پایین تر از رشد اقتصادی کشور قرار می گیرد (جایگاه هر استان و وزارتخانه مشخص شود). نکته سوم اهداف  باید کمی باشند. چهارم هر هدفی که مشخص می شود باید منابع مالی نیز مشخص شود و نکته پنجم اینکه منطبق با رشد 8 درصدی برنامه هفتم باشد.

آقای نیکو در ادامه با اشاره به اینکه دستورالعمل شامل 13 سیاست می باشد؛ به توضیح مصوبه و اصول حاکم بر آن پرداختند. الزامات برنامه تحقق شعار سال شامل ویژگیها و ساختار برنامه، سیاست های تحقق برنامه، راهکارهای متناظر سیاستها، اهداف کمی جهش تولید در بخش ها (برنامه جهش تولید در تمامی بخش ها اعم از نفت و گاز، کشاورزی، آب و برق، صنعت و معدن، راه و شهرسازی و ارتباطات و اقتصاد رقومی)، در خصوص تقسیم کار ملی ( مشارکت مردمی در تامین مالی تولید، ارتقای سطح توان مردم و سازماندهی نیروهای مردمی برای تولید، واگذاری مالکیت به مردم، توسعه بخش تعاون، توسعه کسب و کارهای دانش بنیان و مردم پایه)، منابع مالی، پایش و ارزیابی و برش استانی برنامه تحقق شعار سال به صورت جداگانه مورد بحث و تشریح قرار گرفتند.

پس از پایان ارائه آقای نیکو، دستگاه های اجرایی سوالات خود را مطرح نمودند که آقای دکتر نیکو و خانم وسطایی ضمن پاسخگویی به سوالات از دستگاه ها خواستند با وزارتخانه های خود جهت دریافت برش استانی در ارتباط باشند.

پس از اتمام پرسش و پاسخ ها مهمترین اقدامات بشرح ذیل مصوب گردید:کلیه دستگاه های اجرایی استان برش استانی را از وزارتخانه های خود پیگیری نمایند و همچنین طی چند روز آتی جداول مرتبط با برش استانی خود به همراه پروژه های که منجر به تحقق هدف دستگاه مرتبط می باشد را به سازمان مدیریت ارسال نمایند تا پس از بررسی کارشناسان سازمان به تصویب شورای برنامه ریزی و توسعه استان برسد.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *