سند چشم انداز معیشت پایدار جوامع روستایی وعشایری استان بارویکرد تنوع بخشی اقتصادی تصویب شد

  • کد خبر: 2921
  • /
  • ۷ مرداد ۱۳۹۸ - 8:35 ب.ظ
  • /
  • اخبار

به گزارش روابط عمومی سازمان مدیریت و برنامه ریزی خوزستان سومین جلسه شورای برنامه ریزی و توسعه استان در سال 98 در بعداز ظهر دوشنبه 7 مردادماه درمحل سالن جلسات حوزه استاندار برگزارگردید.

امیدحاجتی رییس سازمان مدیریت و برنامه ریزی عنوان کرد: برای این جلسه3 دستور کار پیش بینی شده است که در دستور کار اول سند چشم انداز معیشت پایدار جوامع روستایی وعشایری استان با رویکرد تنوع بخشی اقتصادی مورد بررسی قرار گرفت.

رئیس سازمان مدیریت و برنامه ریزی خوزستان گفت: سند توسعه معیشت پایدارجوامع روستایی و عشایری استان از حدود یک سال و نیم پیش و با استفاده از ظرفیتهای کارشناسی و طی جلسات متعدد در کارگروه توسعه روستایی و عشایری تصویب شد و جهت بررسی و تصویب نهایی در شورای برنامه ریزی مطرح شد.

حاجتی افزود مشاور و مجری این طرح دانشگاه کشاورزی رامین و جناب آقای دکتر غنیان بودند، نکته قابل توجه در بحث معیشت پایدار ،صرفاً مصرف و درآمد نیست، بلکه وسیله‏ای برای ایجاد یک زندگی ایمن است ودر راستای کاهش آسیب‏پذیری نسل فعلی و ایجاد فرصت‏های معیشت پایدار برای نسل بعد عمل می‏کند. ملاحظات تدوین این سند میتوان به موارد ذیل شاره نمود.

  • تعیین محور و پیشران اقتصادی ، واحد تحلیل دهستان؛
  • مدل برنامه ریزی منطقه ای غیرخطی و الگوی برنامه ریزی ذینفعان چندگانه وتوجه به آینده پژوهی و آینده نگاری؛
  • الگوی توسعه کم آب بر وکاهش آسیب پذیری اقتصادی منطقه ای وافزایش تاب آوری خانوارهای روستایی و عشایری.

حاجتی اظهار داشت به منظور اینکه تمام فعالیت ها در این راستا انجام شود، سند به رده های مختلف استانداری، معاونین ذیربط استاندار، فرمانداران، بخشداران و دهیاران ابلاغ خواهد شد، همچنین دستگاه های اجرایی مکلف هستند که مشوق های زیر ساختی و سرمایه گذاری خود را در راستای اجرای این سند عملیاتی نمایند.

در ادامه و با توجه به دستور کار دوم ضرورتهای اجرایی در میراث جهانی چغازنبیل که جزو گزارشهای تهیه شده در کارگروه میراث فرهنگی ، صنایع دستی وگردشگری شورای تخصصی خبرگان برنامه ریزی وتوسعه استان بود حاجتی گفت: شورای خبرگان توسعه و برنامه ریزی استان با حضور نخبگان علمی و دانشگاهی، تجربی و ذی نفعان بخش خصوصی تشکیل می شود، مدیریت این شورا ساختار دولتی ندارد و بر عهده نخبگان است. در این شورا موضوعات، چالش ها و مزیت هایی که از سوی دستگاههای اجرایی یا مدیریت استان ارجاء داده میشود و یا خود شورا ضرورتی تشخیص می دهد، بررسی می گردد.

وی عنوان کرد: گزارشات تهیه شده در کارگروه های ذیل شورای برنامه ریزی و توسعه استان مطرح می شود، گزارش ها الزام اجرا ندارند اما انتظار می رود اعضای کارگروه به آن ها توجه ویژه ای داشته باشند. و گزارش حاضر چون در کارگروه مربوطه طرح نشد و مورد بی توجهی قرار گرفته بود در دستور کار شورای برنامه ریزی استان قرار گرفت.

حاجتی رییس سازمان مدیریت و برنامه ریزی با اشاره به مشکلات محوطه تاریخی چغازنبین اضافه نمود: بنظر می رسد حریم چغازنبیل با منطقه ویژه اقتصادی شوش هم پوشانی دارد که باید در کارگروه زیر بنایی به حریم پایگاه جهانی چغازنبیل توجه کنند چرا که موجب زیر سوال رفتن ثبت جهانی این محوطه تاریخی خواهد شد. همچنین حاجتی افزود علیرغم اینکه پایگاه جهانی چغازنبیل جز پروژه های ملی است ،طرح اضطراری حفاظتی توسط سازمان میراث فرهنگی استان تهیه و برای بررسی و تامین اعتبار استانی ارائه شود.

امید حاجتی رییس سازمان مدیریت و برنامه ریزی در پایان اضافه نمود :ازدیگر موارد مطرح شده مصوبات کارگروه امور زیر بنایی و شهر سازی بود که در مجموع 13 طرح سرمایه گذاری در بخشهای مختلف اقتصادی نظیر کشاورزی، صنعت ، انبار داری و خدمات مورد بررسی و تصویب قرار گرفت که بدنبال آن امیدواریم شاهد رونق و ایجاد اشتغال در مناطق مختلف استان باشیم.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *